Nedalo mi to, omlouvám se.
Pajko píše:Je problém v tom že etanol má vysoké oktanové číslo ,tak potom, jaký poměr je třeba dodržet??
OČ značí nepřímo kolik palivo snese komprese (viz kompresní poměr) před samovznícením a nemá nic společného se směšovacím poměrem. Směšovací poměr naopak právě udává kolik je potřeba jednotek vzduchu na jednotku paliva pro ideální hoření, u benzínu je to asi 14.7 u e85 (85% ethanolu) 9.7. Jednoduše řečeno, je tam třeba tlačit asi o 30% paliva víc než u benzínu (=to je proč to bude víc žrát). Ale zase ne vždy je vhodné spalovat úplně ideálně, viz obrázek
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ometry.jpgJednotka pak směšovací poměr neustále upravuje jednak podle map (open loop, např. při rychlé akceleraci) nebo i podle signálu z lambda sondy (closed loop, např. udržování rychlosti), ale jen v omezeném množství a problém je obzvlášť pokud jede jednotka podle benzínových map bez regulace lambdou. Z toho důvodu se upravuje buď tlak paliva nebo dobu vstřiku "krabičkami" což jsou buď šidítka nebo složitější piggyback jednotky a nebo přemapovaním. Další možnost je použít vstřiky s větším průměrem se sériovou jednotkou, jen pak zas není možné jezdit na benzín.
Cena je asi o 10 Kč nižší a spotřeba bude teoreticky o cca 30% vyšší. Prakticky trochu méně u motorů s vysokou kompresí které umí využít OČ a zvýšit předstih a nebo u přeplňovaných (vyšší efektivita spalování). Ale palivo jako takové vůbec není špatné a nechápu kde se berou ty kecy o šetření. Jednak dovoluje zvýšit kompresi nebo plnící tlak a zároveň chladí válce vysokým výparným teplem. Záporem pak je, že ethanol narozdíl od benzínu váže vodu a proto se nedoporučuje jej dlouho skladovat v nádrži a palivovém systému a urychluje stárnutí přírodní pryže a korku (
http://www.dnvcolumbus.com/files/dsp_re ... _9_1_7.pdf ), většina pryží v automotive je ale už dnes na jiné bázi. Navíc E85 není čistý ethanol. Obsahuje ropný benzín, antikorozní a jiná aditiva. Pravda je že rozpouští některé usazeniny, v nejhorším případě ucpe filtr a palivová pumpa to vzdá.
Já osobně tam občas liju 15% E85. Kolik zvládne sériová jednotka nevím, ale víc bych bez piggyback jednotky, odladění na brzdě a zvýšené komprese nedával, protože to prostě nemá smysl.
Tolik k teorii, Slíma určitě dodá jaká je realita