Ano, clanek uz se nejaky patek potuluje po internetu a je pekne napsany, nicmene s nekterymi pasazemi nelze souhlasit
"Základní výhodou turbodmychadla je skutečnost, že ke své činnosti nepotřebuje žádný externí zdroj práce"Ale potrebuje
"protože nepracuje na principu převodu mechanické práce na tlak tekutiny, ale naopak využívá energie výfukových plynů, která by jinak přišla vniveč, k tvorbě tlaku tekutiny (nasávaného vzduchu). Využitím "odpadní" energie ..."Pokud by opravdu vyuzival jen tepelne energie, tak se s pojmem "odpadni" da do jiste miry souhlasit.
Nicmene ta odpadni energie predstavuje pouze asi tretinu celkove energie, ktera turbinu turbodmychadla pohani. Temi zbyvajicimi dvemi tretinami je kineticka energie spalin vznikla praci, kterou motor vykonal pri vratnem pohybu pistu z dolni uvrati do horni ve fazi vyfuku (kdy zjednodusene pist natlacil spaliny na lopatky turba).
Pro porovnani, u vyladeneho atmosferickeho motoru, dojde po otevreni vyfukoveho ventilu (otevira drive nez se pist dostane do dolni uvrati) k expanzi vyfukovych plynu do vyfukoveho potrubi v tlakove vlne, ktera za sebou zanechava oblast nizkeho tlaku (podtlak). Diky tomu pak na pist pri vratnem pohybu z dolni uvrati do horni nepusobi tlak spalin ve spalovacim prostoru a motor tak nemusi vykonavat zadnou praci (ba naopak)
Druhou veci je, ze dle meho integrale nevybral (nebo respektive vybral tak, aby mu to vyslo
) pro obhajobu turbo downsizingu zrovna nejvhodnejsi motory. 1.4T je porad slusny ctyrvalec nijak maleho objemu. Jsou to ale prave oturbene dvou/tri valce s objemem okolo litru, diky kterym se oturbene malorazky netesi oblibe. At uz diky nevyrovnanemu chodu, pridanymi (eko)kurvitky, nebo usporami na technice a materialu. Ty pritom podlehaji vyssim pracovnim tlakum a teplotam a celi tak vetsimu opotrebeni, diky cemuz dochazi ke snizeni zivotnosti. (chapu, je potreba vyvolat spotrebu. vyrobci o veci ktere vydrzi nestoji).
Cely ten clanek na me trochu pusobi tak, ze se nam chtel integrale pochlubit o jakych motorech cetl a mel co do cineni. Ale no offense :-) Jinak porovnavat hodne upraveneho Fiata 2.0TB 16v s tovarnim bussem .. WTF?? Kde je 3.5/3.8, autodelti kompressore, nebo squadri turbobusso?? Jo aha s temi nemel nic co k docineni. Tak jo
disclaimer
------------
tento prispevek je psan s ze srdce pomalu odeznivajicim zalem z odchodu autora Alfich V6 motoru G.Bussa, jehoz vyroci jsme si nedavno pripomneli.
------------
veskere postavy jsou smyslene a jakakoliv podoba ciste nahodna; prectenim toho prispevku souhlasite s nazory autora