Díky! Osobně se mi pozdávají Vrede, v testech u Potenzy 002 čtu, že je o dost měkčí než předchůdkyně a na suchu odskakuje
Tak nevím
jinde se píše:Potenzy nebrat, mizí rychle, protože UTQG 140/AA/A značí, že jsou prostě zbytečně měkký a mizí před očima. Já to vědět dřív, tak jsem se na ně vy... a nesedí o tak strašně moc líp jak jiný pneu s Tradewar 250+
Ještě jinde odborník píše:Začneme tedy od začátku a popořadě
Další parametr, který výrobci na pneu uvádějí je UTQG (Uniform Tire Quality Grading - Jednotná klasifikace jakosti pneumatik). Bohužel zase není úplně vypovídající o tom, jak se bude pneu chovat, o čemž jsem se již několikrát přesvědčil
Tento parametr se skládá z následujících tří údajů: TradeWear, Traction, Temperature, například tedy u Falkenu RT615 to je TradeWear = 200, Traction = A, Temperature = A, v katalogu se pro zjednodušení uvádí též UTQG = 200 / A / A.
Takže začneme tedy tou měkostí pneu. Tvá definice TradeWear i její popis je správný. Dále chci podotknout, že opravdu nikdo neví, kolik měl původní vzorek (CMT) vlastně vydžet, takže se dá těžko říct, kolik guma vydrží s indexem 100, 200 nebo 300. Jedinou pravdou je, že opravdu čím menší číslo, tím měkčí směs a pneumatika s indexem 200 by měla vydržet zhruba 2x více než s indexem 100.
Traction - Trakce: Používané stupně trakce jsou: AA, A, B, a C (od nejlepší po nejhorší).
Tyto stupně představují schopnost pneumatiky zastavit na mokrém povrchu, což je měřeno za řízených podmínek na přesně určených asfaltových a betonových površích. Semislick a pneu určené pro sportovní až závodní účely, určené pro maximální výkon na suchém povrchu, nemívají ohodnocení AA, protože na mokru jsou prostě o něco horší, než sériová pneu. Ale stupeň trakce, ohodnocení, daný této pneumatice je založen pouze na přímých brzdných trakcích a nezahrnuje vlastnosti při zrychlení, zatáčení, akvaplaning nebo účinnou trakci. Přesný typ povrchu mi je utajen, ale asi nebude mít nic společného s naším asfaltem , protože podle mých zkušeností třeba Bridgestone RE050 na vodě funguje daleko lépe než Hnakook R-S2 a Toyo R888 dohromady, přesto tyto gumy mají oproti Bridgestonu stupeň trakce lepší, což mi hlava nebere. Kdo jel na vodě Toyo R888 (ještě třeba neprořezané), ví o čem mluvím a na okruhu v Mostě za stálého deště jsme si vyzkoušeli, jak oproti nim dobře fungují Falkeny RT-615, takže bych rozdíl mezi A a AA moc nepřeceňoval.
Temperature - Teplota: Stupně pro teplotu A (nejvyšší), B a C představují odolnost pneumatiky vůči vytváření tepla a její schopnost odvádět teplo při testech v laboratorních podmínkách. Takže zase praxe může být trošku odlišná protože testy probíhají jakoby v "běžném provozu" a ještě dle norem zkušebny v USA, tudíž nižších rychlostech a jak to nakonec vypadá při "našich" jízdách, kdy je zvýšená rychlost nebo nadměrné zatížení, je zase výsledný výkon někde jinde, nicméně taky mají snad všechny slušné pneu index A.
Závěrem chci dát své doporučení pro použití pneumatik (nebude s ním třeba hodně lidí souhlasit, ale je to můj názor)
- pro běžný provoz s občasným sportovním svezením je TradeWear optimání kolem 300 (jsou to také nejčastěji prodávané)
- pro častou sportovní jízdu i třeba s občasným svezením na okruhu je TradeWear optimání kolem 200, rozhodně bych nechodil moc pod 150. Měkčí pneu, třeba právě Toyo R888 s TradeWear 100 jsou dobré na sprinty nebo amatérské závody, ale v běžném provozu nedokážete využít limit směsi, ale přitom zmizí pneu daleko rychleji. Navíc tyto pneumatiky s TradeWear 100 a nižším, se dají velice snadno přehřát (například jízdou po dálnici) a není tedy problém gumy odrovnat třeba za 3000km pokud jedete několikrát rychle po dálnici Praha - Brno. Dojde prostě k přehřátí a tím daleko rychlejšímu opotřebení
S ohledem na všechny tyto údaje a zkušenosti jsem právě dlouho hledal a vybíral (několik let) nejvhodnější pneu a protože mi nevyhovovala ani Bridgestone RE050 (UTQG 140/A/A - a vida, proč se asi tak rychle sjíždí? ), ani Hankook R-S2 (UTQG 200/AA/A), ani Dunlop Sport Maxx (UTQG 240/AA/A), ani Kumho Ecsta MX - KU15 (UTQG 220/AA/A), ani Toyo Proxes R888 (UTQG 100/AA/A - ta asi spíš hodně malou výdrží), skončil jsem náhodou u Falkenu RT-615 (UTQG 200/A/A), který je podle mě výborným kompromisem pro převážně sportovní jízdu s občasným závoděním třeba na okruhu, přitom vydrží slušnou porci km a slušně funguje i na vodě.
Tvrdost bočnice
Tady chci jen opravit (ačkoli to tak bylo asi myšleno), že RF (ReinForced), tedy zesílená bočnice, není jen tvrdší směs na boku, ale hlavně vyztužení bočnice přídavnými pásy. XL je eXtraLoad, tedy něco jako možnost většího zatížení, je to označení pro gumy, určené i pro těžká osobní auta jako SUV. XL není to samé jako RF, přesto však bočnice u XL bude zesílenější než u běžných pneu. Dalo by se říci, že...
tvrdost bočnice u "obyčejných" pneu je menší, než bočnice u XL a ta je menší než bočnice u RF, o kolik to je, záleží už zase typ od typu a výrobce od výrobce.