Rudolf Hruska

Vše o Alfě 33 a Sprintu - údržba, problémy

Moderátoři: SQMadmin, GIONARDI

Rudolf Hruska

Příspěvekod zde » 05 pro 2015, 00:57

Vždy když se směsicí obav a pohrdání projíždíme Rakouskem, uvědomuji si, že tato země není jen kolébkou poplašených ekologů a všímavých sousedů, ale že občas světu dá osobnost, která se zapíše do dějin. Mám na mysli třeba skvělého kostruktéra Hanse Ledwinku, jehož návrh jednoduchého vozu převzal Rakušan původem z Čech Ferdinand Porsche, aby pro dalšího slavného rakouského rodáka vytvořil první německý lidový vůz, KdF-Wagen, slavný Brouk. Nyní nás ale zajímá jiný rakouský rodák, který bez přehánění posadil nejprve Italy a posléze i další národy do vozů Alfa Romeo. Ale popořadě.

hruska.jpg
Rudolf Hruska
hruska.jpg (96.92 KiB) Zobrazeno 8384 krát


Rudolf Hruska se narodil roku 1915 ve Vídni. Po studiích techniky na Vídeňské universitě získával první pracovní zkušenosti v rakouské firmě Magirus, která již tenkrát produkovala nákladní automobily. Po tříleté praxi ovšem nastal zásadní zlom jeho kariéry, v roce 1938 totiž nastoupil do Stuttgartu, do firmy Ferdinanda Porsche, kde spolupracoval jak při vývoji slavného tanku Tiger, tak při realizaci Hitlerova snu – dostupného vozu pro masy, který se posléze skutečně začal vyrábět ve městě vzniklém za tímto účelem v ne příliš přívětivém Lüneburském vřesovišti, KdF-Stadtu. Po změně režimu nezněl zřejmě již název města KdF-Stadt dostatečně cool, město bylo tedy přejmenováno na Wolfsburg, kde se lidové vozy produkují dodnes.

Konec druhé světové války zastihl Rudolfa Hrusku v Brescii, kde byl služebně u italské automobilky OM, která měla firmě doktora Porsche, resp. kolosu KdF, dodávat součástky. Vzhledem k okupaci Německa spojeneckými silami a i faktu že Hruskovi nejbližší spolupracovníci, jako například Ferdinand a Ferry Porsche byli zavřeni kdesi ve Francii, nebylo vrátit se zpět dobrý nápad. Jelikož se již z dřívější doby znal s rodinou Abarthových, odjel za nimi do Merana. Kde se spojil s Carlem Abarthem. Carlo Abarth a Rudolf Hruska měli silného partnera, a to bývalou fotbalovou hvězdu Piera Dusia. Ten sice po zranění již nemohl vrcholový sport provozovat, nicméně nezahořkl, věnoval se podnikání a ještě před válkou si vytvořil slušné zázemí. Během války dodával boty italské armádě, čímž se mu zřejmě podařilo se slušně vystlat a po válce se již mohl věnovat své vášni, a to závodění. Založil firmu Consorzio Industriale Sportivo Italia, neboli Cisitalia. Zde bych pouze vypíchl vůz s karoserií od Pininfariny, Cisitalia 202, jehož nádherné tvary jsme mohli v několika variacích obdivovat v plném nasazení při závodech Mille Miglia 2014 a 2015. Dusia ale zmiňuji hlavně v souvislosti s jeho jiným projektem, a to vozem, špičkovým monopostem pro tehdejší Grand Prix. Asi to byl osud, ale podařilo se dát dohromady pět výjimečných lidí. Techniky a tvůrce automobilů Ferryho Porsche, Rudolfa Hrusku a Carla Abartha, Il Sponzora Piera Dusia a slavného závodníka Tazia Nuvolariho. A tak mohla vzniknout Cisitalia T360, závodní monopost dechberoucích parametrů, který nikdy neokusil prach tehdejších vyprahlých závodních drah. Jeho dvanáctiválcový boxer o objemu 1.5l disponoval výkonem 385cv při 10.600 otáčkách za minutu. Výkon byl přenášen na všechna čtyři kola pomocí synchronizované pětistupňové převodovky. To vše vyvinuto v letech 1945 – 49, poté byl kvůli extrémním nákladům projekt T360 ukončen, jediný vůz který zbyl je dnes v muzeu Porsche, kam byl převezen z Itálie. Cisitalia zkrachovala v roce 1963.

cisitalia.jpg
Cisitalia T360


V roce 1951 začal Hruska pracovat pro společnost Finmeccanica, což je firma zabývající se náročnými technologiemi pro dopravu a průmysl a která funguje dodnes. Zde se podílel na konstrukci některých řešení pro Alfu Romeo 1900. Trvalo to pouze pár let než začal Hruska pracovat pro Alfu Romeo itself*, kde spolupracoval na vývoji slavné Alfy Romeo Giulietta, pod vedením Orazia Satty Puligy. Nicméně poté z Alfy Romeo odešel, a pracoval pro Simcu na modelu 1000 a pro FIAT na modelu 124. Toto období není podle mě zase až tolik zajímavé, proto bych se přesunul do roku 1967, kdy Rudolf Hruska dostal od Alfy Romeo nabídku, kterou nemohl odmítnout.

Hruska stál před velkým úkolem – navrhnout italský lidový vůz a postavit pro něj na zelené louce továrnu. Se stavěním továren lidových vozů měl již nějaké zkušenosti z dřívější praxe v KdF-Stadtu a s jejich vývojem jakbysmet. Můžeme se jen dohadovat, zda byl zcela nový vůz nazvaný Alfasud osazen motorem boxer protože ho měl tak rád Dr. Porsche, kterého Hruska velmi uznával. Nová továrna v Pomiglianu d'Arco byla pro lid* skutečným přínosem. V chudém kraji okolo Neapole rozhýbala trh práce a zároveň začala v roce 1971 chrlit malé obratné alfasudy s lehoučkým boxerem a karoserií od Giugiara, které Italové milovali. Na základech alfasudu pokračovala Alfa Romeo 33, jejíž design navrhlo Centro Stile Alfa Romeo, resp. Ermanno Cressoni, design Giardinetty, později Sportwagonu navrhlo studio Pininfarina. Poslední Alfa Romeo 33 opustila továrnu v roce 1995 a ukončila tak éru Rudolfa Hrusky, která trvala 24 let a která naučila obyčejné lidi (bez hvězdičky) jezdit Alfami. Vozů se šasi s typickým Hruskovým rukopisem bylo vyrobeno celkem přes dva miliony, z celého srdce děkujeme za každý z nich.

Rudolf Hruska zemřel 4. prosince 1995. Dnes je tomu přesně 20 let.




Alfasud_schizzo.JPG
Naposledy upravil zde dne 05 pro 2015, 12:40, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
zde
3,0V6
 
Příspěvky: 2360
Registrován: 11 lis 2009, 20:22

Re: Rudolf Hruska

Příspěvekod .mycTD » 05 pro 2015, 12:22

výstižné shrnutí 8)
:boxersocieta:

:prayer:
166V6
Che cosa si può fare...
Uživatelský avatar
.mycTD
zender member
 
Příspěvky: 7551
Registrován: 13 čer 2007, 10:25
Bydliště: 8ЯИ0

Re: Rudolf Hruska

Příspěvekod Pchavli » 05 pro 2015, 13:41

Super! :boomer:
Hruskakult zažívá dole* velkou renesanci, Sudů ve všech variantách bylo přes milion, ale dneska...?
#solorugine

Snímek obrazovky 2015-12-05 v 12.40.07.png


OT: A kdyby se dotáhl tehdejší plán* dělat sudy i v Tatrovce...!!! :boomer: :boomer: :boomer:
Millerka do perka :drinkers:
Pchavli
Support
 
Příspěvky: 3009
Registrován: 08 črc 2007, 20:58
Bydliště: okres OP, Moravskoslezský kraj, CZ, EU

Re: Rudolf Hruska

Příspěvekod .mycTD » 05 pro 2015, 14:04

:boomer:
(trochu nestastna kompozice)
DSC_0066_hruska_DxO.jpg
166V6
Che cosa si può fare...
Uživatelský avatar
.mycTD
zender member
 
Příspěvky: 7551
Registrován: 13 čer 2007, 10:25
Bydliště: 8ЯИ0

Re: Rudolf Hruska

Příspěvekod crashta » 06 pro 2015, 20:33

8)
:boxersocieta:
:ywahbut:
Uživatelský avatar
crashta
2,5 V6
 
Příspěvky: 1398
Registrován: 26 čer 2008, 19:11

Rudolf Hruska

Příspěvekod Slíma » 09 pro 2015, 01:59

Rudolf Hruska a Honza Ledwinka jsou Rakusaci jak fena* uz podle jmen. Takovy typicky :roll: :roll: :roll:
.. infiammare rullo
.. enflammer rouleau
Uživatelský avatar
Slíma
3.2 V6 purple :-)
 
Příspěvky: 5420
Registrován: 15 bře 2008, 01:23
Bydliště: BRNO (převážně)

Příspěvekod zde » 09 pro 2015, 06:44

A Porsche zase Čech 8)
Uživatelský avatar
zde
3,0V6
 
Příspěvky: 2360
Registrován: 11 lis 2009, 20:22

Re: Rudolf Hruska

Příspěvekod zde » 07 bře 2016, 05:11

:prayer:

FB_IMG_14573155469660779.jpg
© Rens Biesma
Uživatelský avatar
zde
3,0V6
 
Příspěvky: 2360
Registrován: 11 lis 2009, 20:22

Re: Rudolf Hruska

Příspěvekod .mycTD » 07 bře 2016, 10:53

taková idylka, ne jako ta šeď v AZNP 8)
ten usměvavý pán bude jistě odborový předák :D
166V6
Che cosa si può fare...
Uživatelský avatar
.mycTD
zender member
 
Příspěvky: 7551
Registrován: 13 čer 2007, 10:25
Bydliště: 8ЯИ0

Re: Rudolf Hruska

Příspěvekod zde » 07 bře 2016, 17:20

Ten vpravo od Hrusky je prý Giugiaro, vekove by to i odpovídalo 8)
Uživatelský avatar
zde
3,0V6
 
Příspěvky: 2360
Registrován: 11 lis 2009, 20:22

Re: Rudolf Hruska

Příspěvekod .mycTD » 07 bře 2016, 21:14

odpovidalo by to i pozou, jak machruje s tim modelem :)
...ale ja stejne vidim, jak po sobe hazou sanony, bo pro ty dve hlavy je v podbehu cazzo posto! :D
166V6
Che cosa si può fare...
Uživatelský avatar
.mycTD
zender member
 
Příspěvky: 7551
Registrován: 13 čer 2007, 10:25
Bydliště: 8ЯИ0

Re: Rudolf Hruska

Příspěvekod crashta » 08 bře 2016, 01:13

Zde, nemas lepsi rozliseni obrazku??
:ywahbut:
Uživatelský avatar
crashta
2,5 V6
 
Příspěvky: 1398
Registrován: 26 čer 2008, 19:11

Re: Rudolf Hruska

Příspěvekod zde » 09 bře 2016, 14:46

.mycTD píše:odpovidalo by to i pozou, jak machruje s tim modelem :)
...ale ja stejne vidim, jak po sobe hazou sanony, bo pro ty dve hlavy je v podbehu cazzo posto! :D


:D :D 8)
Uživatelský avatar
zde
3,0V6
 
Příspěvky: 2360
Registrován: 11 lis 2009, 20:22

Re: Rudolf Hruska

Příspěvekod zde » 09 bře 2016, 14:47

crashta píše:Zde, nemas lepsi rozliseni obrazku??

To bude mít jen Rens, můžeš mu napsat 8)
Uživatelský avatar
zde
3,0V6
 
Příspěvky: 2360
Registrován: 11 lis 2009, 20:22


Zpět na Alfa 33 (905&907), Sprint (902), Sprint Veloce

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron